FANDOM

Konstanty Konstantyn Czajnikowski, właśc. Constantis Constantinas Chainicausc (ur. 15 czerwca 1964, zm. 22 lutego 2028) - znany polityk ważarski, w latach 2007-2019 prezydent Ważaru.

DzieciństwoEdytuj

Konstanty Konstantyn Czajnikowski przyszedł na świat w nocy z 14 na 15 czerwca 1964 roku w jednym z kadałskich szpitali. Był synem inżyniera Piotra Czajnikowskiego i krawcowej Elizy Marii Wanki. W latach 1970-1980 uczęszczał do szkoły w Kadale. Następnie udał się na studia socjologiczne.

Pierwsze sukcesyEdytuj

W międzyczasie zainteresował się polityką. W wieku 25 lat przeprowadził się do Raigo, wówczas leżącego w Ważarze Północnym, gdzie został mediatorem w sprawie terenów pogranicznych. Następnie wrócił do Kadały, gdzie w 1997 został najmłodszym burmistrzem tego miasta. Z funkcji zrezygnował po czterech latach, rok przed upływem kadencji.

WojnaEdytuj

Główny artykuł: Wojna domowa w Ważarze Północnym

W 2001 postanowił ponownie zamieszkać w Raigo, gdzie zastała go wojna domowa. Stanął po stronie liberałów. Po porażce konserwatystów w imieniu ówczesnego prezydenta Ważaru, Gilberta Abiczyra nakłonił ich do protekcji Republiki Ważaru, której przeciwstawili się liberałowie. Odwrócili się oni wówczas od Czajnikowskiego i połączywszy siły z partyzantami[1] kontynuowali wojnę.

18 września 2003 jadąc na umówione spotkanie do Giratu, otrzymał informację o odwołaniu spotkania. Wracając do domu w Raigo dowiedział się o zamachu w Giracie, który spowodował śmierć ok. 200 ludzi. Wkrótce udaremniono również próbę zamachu w Raigo. Sam Czajnikowski podkreślał potem, że nie żyłby już, gdyby nie odebrał telefonu w czasie jazdy.

W trosce o własne bezpieczeństwo wrócił do Kadały.

PrezydenturaEdytuj

W 2007 roku wziął udział w wyborach prezydenckich jako kandydat niezależny. Wygrał znaczącą przewagą głosów. Już na początku rządów wywrócił scenę polityczną do góry nogami rozprawiając się z korupcją i przy okazji pozbywając się politycznych przeciwników.

Z pięciu partii w parlamencie w latach 2004-2008 do nowej kadencji przeszła tylko jedna - najbliżej związana z Czajnikowskim Ważarska Partia Centrowa. Przez następne cztery lata - wraz z drugą bliską Czajnikowskiemu UDP - była krytykowana i traciła poparcie.

Czajnikowski wprowadził wówczas wiele nagłych zmian. Polepszył stosunki z Ważarem Północnym i doprowadził do czasowego rozejmu.

Do kadencji 2012-2016 przeszły tylko dwie pozostałe partie: Sojusz Ludu i Stronnictwo w Obronie Tradycji. Czajnikowski po naciskach ze strony nowego parlamentu zgodził się na potwierdzenie systemu dwupartyjnego.

W międzyczasie w 2013 roku Czajnikowski zaczyna drugą kadencję. W pierwszej turze wyborów był drugi, w drugiej turze wygrał nieznaczną przewagą głosów. Z obawy na malejące poparcie nie wprowadził kolejnych rewolucyjnych zmian.

Życie po prezydenturzeEdytuj

W 2019 Czajnikowski zakończył drugą kadencję prezydentury. W 2021 wprowadził w Ważarze Północnym trwały pokój, za co w 2024 został uhonorowany Medalem Zasług. W 2022 na stałe przeniósł się do Raigo, ale nie zrezygnował z częstych wizyt u rodziny w Kadale. Zginął 22 lutego 2028 w wypadku samochodowym na przedmieściach Kadały. Przypuszcza się, że zamach w Giracie, próba w Raigo i wypadek w Kadale są ze sobą powiązane. Prawdopodobnie za śmiercią Czajnikowskiego stał Kranvos.

PrzypisyEdytuj

  1. Partyzanci dotychczas byli po stronie konserwatystów i sprzeciwiali się ugody z Ważarem republikańskim.
Poprzednik
Gilbert Abiczyr
Prezydent Ważaru
2007-2019
Następca
Jerzy Albert...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki