FANDOM

Kolg

Kolg pod mikrolem

Kolg – gatunek bakterii wywołującej chorobę zwaną kogdatem. Jedna bakteria składa się z dwóch do czterech komórek o różnej liczbie jąder. Można ją dostrzec pod mikrolem posiadającym co najmniej 14000 powiększenie. Ma czerwonawą barwę.

Budowa komórkowaEdytuj

Komórka kola skład się z cienkiej, ale sześcio, a nawet siedmiowarstwowej błony komórkowej, pokrytą wieloma mikrodziurkami dopuszczającymi tlen i azot do środka, a wypuszczającymi toksyczne substancje. Większą część komórki zajmują mitochondria, wywarzające wielką jak na tak małą komórkę ilość energii, oraz nytroplasty i oxyplastry przemieniające azot i tlen na energię i substancje odżywcze. W sprzyjających warunkach wysysają mikrodziurkami z otoczenia białko, które umożliwia szybszy rozwój i rozmnażanie. Proces wydalania jest ściśle powiązany z procesem rozmnażania, gdyż do substancji wydalanych kolg wszczepia kilka swoich organelli, co pozwala rozpocząć nowej komórce kolgu życie. Wodniczki przylegają do błon komórkowych, i połączone z jądrem i mitochondriami żyłkami, fachowo zwanymi htarr'ami, przesyłają między sobą pokarm i substancję energetyczną. Jądra krążą wokoło ziarenka gravowego.

KolgdatEdytuj

Nuvola apps important blueGłówny artykuł: Kolgdat

Kiedy kolg dostanie się do organizmu i nie zostaną podjęte koniczne środki komórki bakterii dostają się do wkładu kostnego i zaczynają pobierać z niego białko, co w niedłuim czasie (do 48h[1]) prowadzi do takiej łamliwości kości, że podczas oddechu możliwe jest złamanie żeber. Mięśnie także ulegają rozpadowi co prowdzi do szybkiej i niezwykle bolesnej śmierci. Co gorsza, przez pierwsze 5 dni (tyle potrzebne jest bakterii, żeby ujawnić swoją obecność w organiźmie), nie czuć bólu przez co chorobę trudno wykryć bez specjalistycznych badań, a przenosi się ją przez sam dotyk. Komórki kolgu osadzają się na paznokciach i wnętrznej warstwie dłoni (intensywnie pocące się miejsca, przyśpieszają ich rozwój) więc przy podaniu dłoni bakterie przenoszą się na następną osobę.

CiekawostkiEdytuj

  • Kolg został odkryty przez Hborha Poota.
  • Podczas przebywania w ludzkim ciele, ich ilość podwaja się co około 43 minuty.

Przypisy Edytuj

  1. Nie wliczając pięciu dni bez bólu i praktycznego braku obrażeń

Więcej z Fandomu

Losowa wiki