FANDOM

Katastrofa pod Bordeaux – katastrofa rządowego multiplanu mająca miejsce 10 września 2126 o 14:12 czasu Polonii. Celem podróży miał być Madryd, gdzie cesarz Jonathan Garfielde miał spotkać się z królem Hiszpanii Filipem VIII, gdzie miała się odbyć pokojowa konferencja polityczna dotycząca sprawy Akwitanii, rdzennego regionu Cesarstwa Ciast, będącego obecnie pod kontrolą Hiszpanii.

Przebieg wydarzeń Edytuj

Katastrofa

Schemat końcowego etapu lotu cesarskiego multiplanu

Przed lotem Edytuj

Wylot zaplanowano kilka dni wcześniej na 12:00. Tego samego dnia kilka minut przed lotem skorygowano trasę podróży, która początkowo miała przelatywać przez Lourdes, a w rzeczywistości mijała obok (zaledwie kilkanaście kilometrów) La Rochelle, dzięki czemu droga miała ulec skróceniu. Cesarz zabrał ze sobą na pokład ministra spraw zagranicznych, Antoine'a de Broulionna, sztab dyplomatyczny, osobistą gwardię oraz reporterkę tamtejszego dziennika, Irene Bentroix wraz z kolegami z pracy, którzy zajmowała się wywiadem dotyczącym codziennej pracy cesarza.

Start z lotniska w Paryżu Edytuj

Po wejściu do kabiny piloci stracili chwilowo łączność z wieżą (dokładnie 8 minut), przez co nie mogli wystartować z pasa 7, na którym byli usytuowani i zmuszeni byli przestawić maszynę na pas 10 ze względu przylotu samolotu pasażerskiego z Rouen. Załoga otrzymała pozwolenie na start i wyruszyła równo o 12:16. W trakcie lotu zaobserwowano wyraźnie niski poziom paliwa, czego pilot nie zakomunikował kontrolerowi ruchu ani pasażerom, co później spowodowało katastrofę. Z rozmów pilotów można wywnioskować, że tankowanie miało się odbyć w Madrycie, a paliwa starczyć na lot. Kabina miała notoryczne problemy z łącznością, nie słyszała poleceń wieży i prosiła o powtórzenie.

Lot Edytuj

O 13:58 system pokładowy odnotował niski poziom paliwa, ostrzeżenie to zignorowano. Tuż przed wejściem w strefę powietrzną Bordeaux o godzinie 14:09 system odnotował również niesprawność układu kierowniczego, co wprawiło multiplan w ruch niezgodny z kierunkiem nadanym przez kontrolera ruchu. Samolot stracił swoją trajektorię i zaczął powoli zniżać się w dół i skręcać w lewo pod wpływem silnego wiatru znad Atlantyku. Pilot na próżno próbował sterować maszyną, autopilot odmówił współpracy i multiplan był niesiony z wiatrem. Dwie minuty później, o 14:11 system wydał ostatnią informację - ostrzeżenie o braku paliwa, po czym samolot zaczął opadać. Nie udało się posadzić samolotu równinie pod Bordeaux ze względu na układ kierowniczy. Samolot rozbił się o 14:12, nie wybuchając, dzięki czemu ciała ofiar pozostały w całości. Katastrofę przeżyła jedynie czwórka kotów cesarza (pozostałe 46 zostało w pałacu, lecąca czwórka należała do zarządu Rady Kociej). Wstępne śledztwo ws. tej katastrofy wykazało, że winnymi byli piloci, którzy pochopnie ignorowali usterki multiplanu i informacje pogodowe.

Lista pasażerów Edytuj

JGarfielde

Jonathan Garfieldie

Najprawdopodobniej na pokładzie samolotu było 38 osób.

Reakcja światowa Edytuj

Godzinę po zdarzeniu wszystkie stacje telewizyjne w Cesarstwie Ciast zaczęły mówić o katastrofie; w mediach światowych wspominano o tym w najnowszych wiadomościach. Parlament Cesarstwa ogłosił tygodniową żałobę narodową. Odwołano finał Pucharu Złotego Ciastka. Szybko z całego świata zaczęły napływać kondolencje. Marszałek Wielkiego Urugwaju Jose Kowalsky przybył do Cesarstwa już 12 września by zostać tam aż do uroczystości pogrzebowych. Przybycie zapowiedziały także inne ważne osobistości.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki