FANDOM

Ten artykuł potrzebuje grafiki.
Jeśli możesz – znajdź jakąś odpowiednią.
Noia 64 apps iconthemes
Iris

Podstawowe dane
Układ planetarny: Perralium
Od gwiazdy: 6
Masa: 6700 etobów
Równik: około 3 880 000 kilometrow
Typ planety J
Rasa rozumna Limanianie
Ziemia i ludzie
Data odkrycia: 2099
Kolonie: nie
Od Ziemi od 7802 do 7860 ekronów

Iris – szósta planeta od Agvazgharu, gwiazdy głównej w układzie Perralium. Ma powierzchnię około 4,8 biliona kilometrów kwadratowych (9400 razy więcej niż powierzchnia Ziemi, z czego 23% zajmuje Wszechocean Limański. Promień planety wynosi około 617400 kilometrów. Masa to w przybliżeniu 6700 etobów, jednak ze względu na bardzo duży promień planety i zagęszczenie masy przy jądrze planety, grawitacja jest zbliżona do ziemskiej (wynosi ok. 1,27 g).

Dane o planecie Edytuj

Planeta, mimo dużej odległości od gwiazdy głównej jest wspaniale nasłoneczniona i ciepła, gdyż wokół planety znajduje się system pierścieni, złożonych z krzemianów sodu, glinu, wapnia i srebra, dzięki czemu działają jak ogromne lustro, odbijając promienowanie cieplne i świetlne na Iris. Wygląda to niezwykle efektownie z powierzchni planety, gdyż oprócz jednego słońca, podobnego do ziemskiego, mamy szeroki na około 1/20 nieboskłonu pas światła, ciągnący się ze wschodu na zachód, przez całą długość nieba. Prócz tego również w nocy, niektóre elemeny pierścieni mogą zacząc świecić na krótką chwilę. Rozbłysk taki, zwany Inyanza, czyli 'Słoneczna flara' w języku starolimańskim, podobny jest do flar Iridium obserwowanych na Ziemi w pierwszej połowie XXI wieku. Jest to widok spektakularny, gdyż obserwowalna jasność Inyanza może dochodzić nawet do -14,5 magnituodo.

Planeta składa się z trzech warstw: Pierwsza, najbardziej zewnętrzna, składa się głównie z krzemu, tlenu i niewielkich ilości innych substancji, głównie niemetali. Druga warstwa, najszersza, to płaszcz, składający się z płynnej mieszaniny sodu, potasu i glinu. Dzięki temu, planeta mimo swoich niespotykach rozmiarów ma stosunkowo niewielką masę. Trzecią, najbardziej wewnętrzną i najbardziej masywną warstwą jest jądro, złożone z płynnego żelaza, z dodatkami ołowiu, kobaltu, niklu, irydu i bizmutu.

Iris posiada jednego naturalnego satelitę, Anpora.

Nazwa Edytuj

Nazwa planety pochodzi od starolimańskiego słowa Iriasida, oznaczającego matkę. Została ona uznana międzyplanetarnie w chwili odkrycia.

Geografia Edytuj

Lądy podzielone są na cztery kontynenty, oblewanymi przez Wszechocean Limański.

Mieszkańcy Edytuj

Iris zamieszkuje jedna w pełni rozumna rasa - Limanianie. Są to humanoidzi, podobni do ludzi.

Warunki kolonialne Edytuj

Na planecie występuje atmosfera pod ciśnieniem około 1,3 bara, składająca się z tlenu (56%), azotu (31%), ozonu (12%) oraz pewnych domieszek tlenków węgla, azotu i siarki (1%). Istnieje woda zdatna do picia w stanie ciekłym (Wszechocean Limański i liczne rzeki). Temperatura waha się od 23 do 37 stopni Celsjusza. Warunki kolonialne wręcz idealne, lecz zgodnie z Konwencją Sońską, Iris nie zostanie nigdy trwale skolonizowana przez inną rasę rozumną.

Cywilizacja Edytuj

Mieszkańcy Iris, mimo że żyli w międzyplanetarnym odosobnieniu, mają bardzo dobrze rozwiniętą technologię. Istnieje podział na mieszczan i chłopów, ale nie ma problemu w przechodzeniu między jednym stanem a drugim, jednak 85% ludności Iris mieszka w miastach lub jego najbliższych okolicach. Mają dobrze rozwinięty system wymiany informacji, znają podstawową elektronikę. Używają matematyki i fizyki (według praw obowiązujących na Iris) w stopniu podobnym do Ziemi w 2020 roku. Żyją w jednym państwie, istnieje również pewien rodzaj demokracji pośredniej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki