FANDOM

Działo Jonowe CDCJ-1 – działo jonowe wielokrotnego użytku produkowane przez firmę Alfa Burner od roku 2098, zgodnie z projetkem Adama Karola Lewerowa.

Pełna nazwa działa brzmi – Cyklotronowe Działo Ciężkich Jonów, koncepcja pierwsza, taką też nazwę nadał działu projektant.

Alfa Burner zdecydowało się na zainwestowanie w technologię dział jonowych, gdyż technologia plazmowa nie była jeszcze zadowalająca, technologia laserowa została niemal do cna wykorzystana, a projekty dział jonowych pióra Lewerowa były na wyciągnięcie ręki.

Budowa Edytuj

Działo CDCJ-1 składa się z dwóch reaktorów jądrowych, produkujących energię, magazynu donora jonów (mogła nim być dowolna materialna substancja, praktycznie jednak zazwyczaj stosowano ołów lub wolfram), cyklotronu przyspieszającego atomy donora, nanostrukturalnych siateczek węglowych obdzierających atom z wszystkich elektronów oraz elektromagnesów wylotowych, ostatecznie nadająch prędkość ciężkim jonom.

Zastosowania Edytuj

Działo Jonowe CDCJ-1 stosowano często w latach 2098-2114, czyli do powstania haubicy plazmowej GT10. Miało jednak trzy zasadnicze wady: mogło działać niemal wyłącznie w próżni, gdyż powietrze każdego rodzaju bardzo silnie spowalniało prędkość jonów; ważyło bardzo dużo oraz, jak się okazało szczególnie podczas Wojny o Iris, tor pocisku mógł zostać bardzo łatwo zaburzony za pomocą siły Lorentza, co Limanianie wykorzystali w bitwie na orbicie swojej planety.

Działo było jednak stosowane z co najmniej jednego istotnego powodu: w momencie powstania, było najpotężniejszym działem stworzonym przez jakąkolwiek znaną rasę rozumną. Podczas bitwy na orbicie Iris, jeden z pocisków złożony z dwudziestu dwóch kilogramów jonów Pb82+, odbity przez Limanian trafił w jednego z naturalnych satelitów sąsiedniej planety, Hvarthaga, i spowodował jego niemal całkowitą anihilację.

Zasada działania Edytuj

Ciężkie jony o dużej prędkości (rzędu trzech piątych prędkości światła) niszczą cel na dwa różne sposoby, zachodzące jednocześnie:

  • ogromny pęd takich cząstek dokonuje przerażających uszkodzeń mechanicznych,
  • atomy pozbawione elektronów niewalencyjnych są potężnymi utleniaczami, utleniając niemal wszystko na swojej drodze. Dzięki temu znaczne uszkodzenia rozchodzą się promieniście od miejsca uderzenia i to znacznie dalej od uszkodzeń wyłącznie mechanicznych.

Produkcja Edytuj

Siła tego działa spowodowała wielkie zainteresowanie państw, dlatego też firma Alfa Burner, mimo abstrakcyjnych wręcz kosztów produkcji wyprodukowała i sprzedała z dużym zyskiem wszystkie 15000 dział. Ostatnie działo zeszło z linii produkcyjnej w listopadzie 2114 roku.

Udział w bitwach Edytuj

Działo CDCJ-1, ze względu na swoje wady praktycznie nie mogło zostać użyte w jakiejkolwiek atmosferze. Używano go za to w różnych bitwach na orbicie. Największa ilość tych dział, bo ponad 11 tysięcy, wzięła udział w Wojnie o Iris. Wszystkie zostały jednak zniszczone lub skonfiskowane przez Limanian i, razem z całym sprzętem wrogów wysłane na Domo-Kun-Kun.

Następca Edytuj

Uważa się, że następcą działa CDCJ-1 jest haubica plazmowa GT10. Nie jest to jednak do końca prawda, gdyż GT10 została stworzona w kompletnie innej technologii niż działo CDCJ-1. Prawidłowym poglądem jest uznanie za następcę działa CDCJ-1 innego projektu Adama Karola Lewerowa – Działa Jonowego CDCJA-1. Zamiast materii używało ono jonów antymaterii o dużej masie atomowej, dając siłę rażenia wielokrotnie przekraczającą moc haubicy GT10. 30-kilogramowy strzał osiemdziesięciodwuujemnymi jonami antyołowiu w planetę wielkości Marsa, a konkretnie w planetę 2060-Apl-2, znajdującą się 2500 ekronów od Ziemi, spowodował jej anihilację. Rada Gatunków postanowiła zakazać produkcji tego działa, jedyny egzemplarz pożarły kaszki, a plany ukryto w sejfie w HangaXie, do otworzenia którego potrzebne jest kilkanaście kluczy, po jednym dla każdego członka Rady, kod o długości 82 cyfr i sygnatura atomowa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki